سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

گروه بعدی تروریست‌هایی که ممکن است به آمریکا حمله کنند، جوان‌های چشم‌آبی و مو بلوندی هستند که در کمپ‌های مرزی میان پاکستان و افغانستان آموزش دیده‌اند

این جمله‌ای است که برنارد دیباسمن نویسنده امور امنیتی خبرگزاری رویترز در گزارشی می‌نویسد که در نتیجه گفت‌وگو با مقامات آمریکایی تهیه کرده‌است.

او در این گزارش می‌نویسد: بعد از دستگیری ۳ مظنون به بمب‌گذاری انتحاری در آلمان در ماه سپتامبر گذشته، زنگ خطر برای مراکز اطلاعاتی و امنیتی غرب به صدا درآمده است.

از میان این ۳ نفر دستگیر شده که مظنون به بمب‌گذاری در پایگاه‌های هوایی آمریکا هستند، ۲ نفر آلمانی هستند. مقامات آلمانی می‌گویند که این افراد در کمپ‌های مخصوص القاعده در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان آموزش دیده‌اند. این خبر در کنار چند نشانه دیگر، به فرضیه کارشناسان اطلاعاتی غرب درباره تاکتیک‌های جدید القاعده دامن می‌زند.

به گفته این کارشناسان اطلاعاتی، به‌دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای نیروهای القاعده در مناطق مرزی و همچنین داخل کشورهای غربی، آنها به عضو‌گیری و استفاده از افرادی غیراز  اهالی خاورمیانه روی آورده‌اند. بهترین نیروها برای این کار اتباع غربی با ظاهر اروپایی هستند.

هفته گذشته ژنرال مایکل هایدن، مدیر سیا در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: القاعده فعالیت‌های خود را در مرز افغانستان و پاکستان تشدید کرده‌ و این موضوع در ۱۸ ماه گذشته کاملا مشهود است. او گفت که بعضی از این نیروهای در حال آموزش ظاهر غربی دارند اما از توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد.

بعد از دستگیری این ۳ مظنون در آلمان، جیمز ولسلی از مقامات قبلی سیا گفت که بدون شک القاعده به جذب نیروهای بلوند روی آورده و این موضوع اکنون به یکی از شرایط جذب نیرو تبدیل شده‌است.

مایک مک کانل مسئول ۱۶ نهاد اطلاعاتی آمریکا که جامعه اطلاعاتی این کشور را تشکیل می‌دهند، می‌گوید: کانون توجه القاعده برای جذب نیرو، ۲۹ کشور است که اکثر آنها در اروپا واقع شده‌اند. اتباع این کشورها برای ورود به آمریکا اغلب نیازی به ویزا ندارند.

شهروندان این کشورها همچنین نیازی به مصاحبه رودررو و حضوری با مقامات آمریکایی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ندارند.

همه این شرایط دلیلی شده برای اینکه القاعده برای بمب‌گذاری‌ها و عملیات‌های انتحاری خود به نیروهای جدید روی بیاورد.

کد خبر 48125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز